3 Μαΐ 2014

Το “Καλλι-ΚΡΑΤΟΣ”

Αρχική δημοσίευση 16 Ιουνίου 2010, τι έχει αλλάξει από τότε;

Το “Καλλι-ΚΡΑΤΟΣ”

Νόμο του κράτους (;) αποτελεί πλέον ο πολυσυζητημένος Καλλικράτης. Πολλές απόψεις ακούστηκαν και στον τόπο μας πριν αλλά και μετά την ψήφιση του.
Εκτός από τις γνωστές τοπικού χαρακτήρα διαφωνίες θεωρώ ότι τίποτα παραπάνω δεν προσθέσαμε. Φάγαμε σχεδόν έξι μήνες, ίσως και παραπάνω, για να συζητάμε τι όνομα πρέπει να πάρει ο κάθε δήμος, ποιος έχει την μεγαλύτερη ιστορία και ποιος θα συνενωθεί με ποιον. Όλα αυτά βέβαια με βάση το σχέδιο που είχε εκπονηθεί για τρεις δήμους σε όλο το νησί μας και το οποίο… έλυνε όλα τα προβλήματα. Όλα μα όλα τα είχαμε λυμένα !!! και τα απομακρυσμένα χωριά θα «εξυπηρετούσε» και καλύτερα θα οργάνωνε την τοπική διοίκηση και…. και…. και ξαφνικά μας ήρθε … νταμπλάς !!!

Ένας δήμος όλο το νησί (Ν. 3852/ΦΕΚ 87 Α). Πάλι καλά να λέμε που δεν γίναμε δημοτικό διαμέρισμα του Δήμου… Αιγαίου !!! Και ξανά μανά κουβέντα και διαμαρτυρία. Επιστολές διαμαρτυρίας στον έναν, επιστολές διαμαρτυρίας στον άλλον, παραιτήσεις σε ένδειξη διαμαρτυρίας (sic !!!), ενστάσεις… της διαμαρτυρίας το κάγκελο.
Παράλληλα βέβαια, κάποιοι ενώ συνεχίζουν να «διαμαρτύρονται» καταθέτουν και την επιθυμία τους να είναι υποψήφιοι στον νέο μεγάλο δήμο ή την περιφέρεια. Τυχαίο; δεν νομίζω !!!
Σε ένα νησί - για όσους από τους κυρίους νομοθέτες δεν το γνωρίζουν - το τρίτο σε μέγεθος (1.629,802 τ. χλμ. και 370 χλμ. περίμετρο), με 72 χωριά και οικισμούς και με 90.643 κάτοικους (σύμφωνα με την απογραφή της 18/03/2001) αποφασίστηκε, γιατί έτσι αποφάσισαν οι "ειδικοί", να γίνει ένας δήμος. Ενώ σε άλλες περιοχές της Ελλάδας με λιγότερο πληθυσμό, χωρίς την ύπαρξη ορεινών περιοχών γίνονται δύο και τρεις δήμοι.

Και για να εξηγούμαι. Προσωπικά δεν με ενδιαφέρει πόσο μεγάλος θα είναι ο δήμος και που θα ανήκει το χωριό μου. Δεν με ενδιαφέρει ακόμα ακόμα και αν ανήκει στον Δήμο Αττικής ή το Δήμο Θεσ/κης ! 
Με ενδιαφέρει να έχει δημοτικό γραφείο και υπάλληλους του Δήμου στο χωριό μου, να μπορεί ο κάθε κάτοικος του χωριού να διεκπεραιώσει όλες τις υποθέσεις του χωρίς να χρειασθεί να οργανώσει ταξίδι στην έδρα του Δήμου.
Με ενδιαφέρει να έχει αγροτικό γιατρό, καθαρούς και φτιαγμένους δρόμους, καθημερινή τακτική σύνδεση με τα γύρω χωριά και την έδρα του δήμου (ναι για τα ΚΤΕΛ μιλάω), να γίνονται έργα υποδομής και ανάδειξης του χωριού, με αποφάσεις που θα παίρνουν αυτοί που ζούνε στα χωριά και όχι κάποιοι 60 χιλιόμετρα μακριά. Να επισκέπτονται το χωριό μου οι "προύχοντες" και να ρωτάνε για τα προβλήματα των κατοίκων του συνέχεια και όχι μια στη τετραετία.
Με ενδιαφέρει να υπάρχουν όλοι εκείνοι οι παράγοντες (εργασία, ψυχαγωγία, πολιτισμός κλπ.) που συντελούν στο να παραμείνουν οι νέοι, κυρίως, στο τόπο τους αλλά συγχρόνως να αποτελεί και αφορμή να εγκαταλείψουν τα αστικά κέντρα οι ετεροδημότες.
Πολύ φοβάμαι ότι τα δημοτικά τέλη δεν θα παραμείνουν τα ίδια και πιθανόν να υπάρξει και νέα μορφή δημοτικών τελών-φόρων. Tα σχολεία θα εξαρτώνται από τα οικονομικά του κάθε δήμου όπως και τα Κέντρα Υγείας; Αυτό το «η ενίσχυση της αποδοτικότητας των τοπικών εσόδων αναμένεται να δημιουργήσει αφ' ενός μεν περισσότερα έσοδα στους ΟΤΑ, αφ' ετέρου δε, μεγαλύτερη ευελιξία και σταθερότητα στα αντίστοιχα μακροοικονομικά μεγέθη» με ανησυχεί...όπως επίσης και ο τρόπος εκλογής των αντιπροσώπων που δεν μου φαίνεται και τόσο... δημοκρατικός.
Με ενδιαφέρει το νησί μου να έχει γρήγορη, τακτική και φθηνή ακτοπλοϊκή και αεροπορική σύνδεση με Πειραιά, Θεσσαλονίκη και με όλα τα άλλα νησιά. Όπως γνωρίζετε, το κόστος για τους μόνιμους κατοίκους του νησιού προκειμένου να ταξιδέψουν, όχι για αναψυχή αλλά για δουλειές, στην Αθήνα είναι υπέρογκο.
Επίσης, για να πάει και να έρθει από το νησί μια οικογένεια με το αυτοκίνητό της χρειάζεται τουλάχιστον 400 ΕΥΡΩ εισιτήρια και δώδεκα ώρες τουλάχιστον (για το έτος 2010 μιλάμε). Αν όσοι καταγόμαστε από εκεί το «αντέχουμε» σίγουρα εκείνος που δεν έχει σπίτι στο νησί και θα χρειασθεί να μείνει σε ενοικιαζόμενα θα το σκεφτεί να έρθει (εγώ στη θέση του δεν θα το σκεφτόμουν καθόλου, θα πήγαινα στην Τουρκία που είναι πιο φθηνά). Με ενδιαφέρει λοιπόν να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις εκείνες που θα στηρίξουν τον τουρισμό.

Με ενδιαφέρει να είναι το δημόσιο Βοστάνειο Νοσοκομείο εξολοκλήρου εξοπλισμένο και όχι να λείπει το ένα ή το άλλο ιατρικό μηχάνημα ή/και προσωπικό. Το ίδιο θεωρώ ότι πρέπει να ισχύει αναλογικά και για τα Κέντρα Υγείας πάνω σε όλο το νησί και όχι να έχει για παράδειγμα το Κέντρο Υγείας της Άντισσας ένα οδηγό ασθενοφόρου και να τον ζητάνε και αυτόν στην Καλλονή για να καλυφθούν τα κενά.

Με ενδιαφέρει να υπάρχει Πυροσβεστική στελεχωμένη με τον αναγκαίο αριθμό πυροσβεστών και με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό (αυτοκίνητα, πυροσβεστικά αεροπλάνα κ.λπ.) προκειμένου να μπορεί να επέμβει όταν χρειασθεί.

Με ενδιαφέρει το μέλλον του νησιού και με ανησυχούν τα «μαύρα» δημογραφικά μαντάτα του. Πρόσφατα, με δημοσίευμά του ο κ. Βασίλης Ψαριανός (εφημερίδα «Εμπρός») μας πληροφορεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης του ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ, «ο πληθυσμός του Βόρειου Αιγαίου χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα δυσμενείς τιμές των δεικτών γήρανσης και εξάρτησης (…). Οι τιμές εξάλλου των δεικτών αντικατάστασης, αποδεικνύουν ότι αναμένεται περαιτέρω γήρανση του πληθυσμού της περιφέρειας Β. Αιγαίου».
Ειδικότερα οι παραπάνω δείκτες έχουν ως εξής:
ο Δείκτης γήρανσης (ο λόγος των ατόμων ηλικίας 65 ετών και άνω προς τα άτομα ηλικίας 0-14 ετών) για το Βόρειο Αιγαίο είναι 223,7,

ο Δείκτης εξάρτησης (ο λόγος του αθροίσματος ατόμων ηλικίας 0-14 ετών και 65 ετών και άνω, δηλαδή των μη παραγωγικών ηλικιών, προς τα άτομα των παραγωγικών ηλικιών 15-65 ετών) για το Βόρειο Αιγαίο αγγίζει το 56,3 (ξεπερνά το μέσο του παραγωγικού πληθυσμού),
ο Δείκτης αντικατάστασης (ο λόγος των ατόμων ηλικίας 15-24 ετών προς τα άτομα ηλικίας 55-64 ετών, που εκφράζει την εναλλαγή μεταξύ των ηλικιών, αυτών που ετοιμάζονται να εισέλθουν στην παραγωγική διαδικασία και εκείνων που αναμένεται να εξέλθουν από την παραγωγική διαδικασία) για το Βόρειο Αιγαίο είναι 88,7% (κάτω από τη μονάδα).

Στο Β. Αιγαίο, ο πληθυσμός στο διάστημα 1961-2001, μειώθηκε κατά 19%, ενώ αντίστοιχα στο Νότιο Αιγαίο αυξήθηκε κατά 33,9%. (περισσότερα για αυτή την μελέτη μπορείτε να διαβάσετε εδώ).

Ίσως κάποιοι να πουν: τουλάχιστον για τα τελευταία που ζητάς υπεύθυνη είναι η εκάστοτε κεντρική κυβέρνηση και όχι η τοπική αυτοδιοίκηση (τοπική κυβέρνηση πλέον). Συμφωνώ και εγώ μαζί σας αλλά τονίζω ότι θέλω την τοπική αυτοδιοίκηση να απαιτεί, με οποιοδήποτε τρόπο, να γίνουν αυτά και όχι απλώς να τα συζητά και να αναγνωρίζει την αναγκαιότητά τους...

Με τον πρόγονο του Καλλικράτη, τον Καποδίστρια (!) προκοπή νομίζω ότι δεν είδαμε και μιλάω τουλάχιστον για τα μικρά χωριά όπως και το δικό μου. Τώρα με έναν πιο συγκεντρωμένο δήμο πιστεύετε ότι θα δούμε; Ας το ευχηθούμε γιατί εδώ που τα λέμε μόνο για ευχές και για εξορκισμό του κακού είμαστε...

Τελειώνοντας, θα ήθελα να πω ότι θα συνεχίσω να θυμάμαι τον Καλλικράτη ως τον περίφημο αρχιτέκτονα του δεύτερου μισού του 5ου π.Χ. αι. στην αρχαία Ελλάδα. Ο οποίος συνετέλεσε, σύμφωνα με τον Πλούταρχο (αναγκαία σημείωση και πάλι αποκλειστικά για τους νομοθέτες: με το όνομα Πλούταρχος δεν εννοώ τον τραγουδιστή αλλά τον αρχαίο ιστορικό) τουλάχιστον σε τέσσερα μεγάλα έργα της εποχής του: Στα Μακρά Τείχη της πόλης (460 – 450 π.Χ.), στην επιδιόρθωση τμήματος των περιφερειακών τειχών των Αθηνών, στην ανοικοδόμηση ναού, αφιερωμένου στην Άπτερο Νίκη στην Ακρόπολη, το 448 π.Χ. και τέλος, μαζί με τον Ικτίνο στην ανέγερση του Παρθενώνα.


Εσείς; Ποιους “Καλλικράτες” προτιμάτε;

Μ.Γ.

Προς ενημέρωσή σας (πατήστε στους συνδέσμους που ακολουθούν):
1.Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης” (Ν. 3852/ΦΕΚ 87 Α, 7/6/2010)
2. Οι νομοθέτες: Mε 160 ψήφους υπέρ, ψηφίστηκε επί της αρχής ο «Καλλικράτης».
3. Στοιχεία απογραφής πληθυσμού (18 Μαρτίου 2001).

Δεν υπάρχουν σχόλια: